Ο σκύλος μου δεν εκπαιδεύεται ΜΕ ΤΙΠΟΤΑ τι να κάνω ;

2016-12-11

(Γράφω στον ενικό, διότι οι Έλληνες πάντα μιλάμε στον ενικό και επιπλέον όταν χειρίζεσαι τον πληθυντικό ο εγκέφαλος ψάχνει να βρει το άλλο άτομο. Ο σεβασμός προς όλους τους αναγνώστες είναι δεδομένος.)

Πριν σηκώσεις τα χέρια ψηλά και πεις «Τέλος αυτό είναι. Ο σκύλος μου είναι γενετικά προγραμματισμένος να με αγνοεί !» σκέψου αυτό: αν βρισκόσουν στο σπίτι και διάβαζες αναπαυτικά ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο και ο/η σύντροφός σου ξαφνικά σου έλεγε «πήγαινε να ετοιμάσεις την βαλίτσα σου», το πιθανότερο είναι να απαντούσες «Γιατί ;» Εάν αυτός/αυτή απαντούσε «Επειδή το λέω εγώ!» μπορεί να πήγαινες αλλά μπορεί και όχι σίγουρα όμως θα ένοιωθες άβολα που σε πρόσταξε με τον τρόπο αυτό.

Οι περισσότεροι άνθρωποι θα απαιτούσαν μια αιτιολόγηση. Ακόμα και αν πήγαινες να ετοιμάσεις την βαλίτσα σου θα το έκανες με το ζόρι και χωρίς καμία ευχαρίστηση.

Εάν όμως αντί για το «Επειδή το λέω εγώ!» σου έλεγε «Μόλις κερδίσαμε τον διαγωνισμό και για να το γιορτάσουμε θα πάμε στην Γαλλική Ριβιέρα!» σίγουρα θα έτρεχες για να ετοιμαστείς το ταχύτερο δυνατόν, σωστά ;

Λοιπόν τα μυστικό των μυστικών είναι πως τα «μη πειθήνια σκυλιά» εκείνα δηλαδή που σκέφτονται ακριβώς με τον τρόπο αυτό, όπως και εσύ. Εκείνα που είναι εύκολα στον χειρισμό και «υπάκουα» δεν θα αναρωτηθούν «Γιατί ;» αν τους πείτε να πάνε και να ετοιμάσουν τη βαλίτσα τους, ενώ αντίθετα τα «μη υπάκουα» θα χρειαστούν περισσότερες πληροφορίες προτού καταλήξουν στην απόφασή τους για το αν θα υπακούσουν ή όχι στο αίτημά σας.

Έτσι λοιπόν, το να υπακούσει το σκυλί στο αίτημα μπορεί να οριστεί ως η αφαίρεση του «Γιατί ;» από την διαδικασία της επεξεργασίας. Το «υπάκουο» σκυλί δεν ρωτάει ποτέ «Γιατί ;» απλά κάνει αυτό που του ζητάς.

Τελικά είναι τόσο μεγάλο ζήτημα αν απλά πρέπει να απαντήσουμε σε αυτό το «Γιατί ;» Γιατί πρέπει να κάτσει, να ξαπλώσει, να περπατάει κοντά μας κ.λ.π ;

Μήπως επειδή είσαι το αφεντικό του και βρίσκεται μέσα στην ζώνη «εξουσίας σου» και έτσι γινόταν πάντα με την Lassie ; Κάνε όνειρα.

Μήπως επειδή έχεις την δυνατότητα να του δόσεις το σκυλίσιο αντίστοιχο του ταξιδιού στην Γαλλική Ριβιέρα; Τώρα σκέφτεσαι σωστά.

Αν και η ανυπακοή είναι μέρος του συνόλου που κάνει τον σκύλο σου διαφορετικό σε σχέση με έναν εύκολο σκύλο, υπάρχουν και πολλά περισσότερα στην εξίσωση αυτή.

Ο σκύλος σου είναι ένας σκύλος που ΡΩΤΑΕΙ.

Ενεργεί ως κουφός όταν τον φωνάζεις, αλλά μπορεί να ανακαλύψει τον καλύτερο τρόπο για να αποδράσει από τον πολύ καλά περιφραγμένο κήπο αν υπάρχει εκεί έξω κάτι που να του κεντρίσει το ενδιαφέρον.

Μάλλον είναι πραγματικά πολυπράγμων και πάντα έτοιμος να εξερευνήσει τον κόσμο, όχι όμως να συνεργαστεί σε αυτό που του ζητάς.

Αν και φαίνεται να μην έχει το παραμικρό ενδιαφέρον να κάνει κάτι από αυτά που του ζητάς, είναι σχεδόν «κολλημένος» στο να κάνει ενέργειες που ο ίδιος επιλέγει, να μυρίζει, να κυνηγά γάτες, να κάνει φύλλο και φτερό τον καναπέ. Είναι τρυφερός αλλά η ατζέντα του δεν περιλαμβάνει τίποτα για να ευχαριστήσει εσένα. Μακριά από το να αναζητά την δική σου συγκατάθεση κάποιες φορές μοιάζει να διασκεδάζει το χάος που δημιουργεί η διαλυτική αυτή συμπεριφορά του. Κάποιες φορές μάλιστα σου δημιουργεί την υποψία ότι κάπου το βρίσκει διασκεδαστικό όταν σου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι.

Πως περιγράφεις ένα τέτοιο σκυλί με μια λέξη ή φράση; Ανεξάρτητο; Ξεροκέφαλο; Δύσκολο στην εκπαίδευση; Προκλητικό; Επίμονο; Ανόητο; Έξυπνο;

Όλες αυτές είναι ταμπέλες που μετατοπίζουν την κρίση στον σκύλο, στις ιδιότητές του και τι θα πρέπει ή δεν θα πρέπει να μπορεί να κάνει. Οι ταμπέλες αυτές μας παραπέμπουν σε αρνητικά συμπεράσματα σχετικά με τον σκύλο ως αποτέλεσμα έλλειψης κατανόησης των σκυλιών και του πως σκέφτονται. Δεν πιστεύω ότι η χρήση αυτών των ετικετών ωφελούν την σύντηξη της ομάδας σκύλος και άνθρωπος.

Αν και αυτά τα σκυλιά φαίνονται αδύνατα στην επικοινωνία στην πραγματικότητα είναι εκπαιδεύσιμα και μάλιστα εκθαμβωτικά οι καλύτεροι μαθητές. Είναι πράγματι άξιο απορίας γιατί πολλοί έχουν δυσκολία στην επικοινωνία και εκπαίδευση των σκυλιών αυτών; Ο βασικός κανόνας για επιτυχία είναι να αναδείξουμε τις ιδιαίτερες δυνατότητες του σκύλου και να τις δουλέψουμε προς όφελος μας. Είναι απαραίτητο να σκέφτεσαι τον σκύλο σου με γνώμονα τα πανέμορφα θετικά του χαρακτηριστικά και να μην μπλέκεσαι στα νύχια της προ-εκτίμησης του τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει.

Το πρώτο βήμα είναι να κρατήσεις μακριά τις αρνητικές ταμπέλες και το στίγμα που τις ακολουθεί και να ανοίξεις το μυαλό σου στις δυνατότητες του σκύλου σου.

Αυτή είναι και η δουλειά του δασκάλου/ εκπαιδευτή, να βγάλει και από τους δυο σας το καλύτερο και να το «δέσει».

Υπάρχουν δύσκολα σκυλιά; Ναι!

Υπάρχουν πολύ δύσκολα σκυλιά; Σίγουρα!

Υπάρχουν σκυλιά που βρίσκονται σε «άλλο κόσμο»; Βεβαιότατα!

Υπάρχουν σκυλιά πού δεν μαθαίνουν, δεν εκπαιδεύονται; 100/100 Όχι !

Είναι ζήτημα τεχνικής προσέγγισης, σωστών εργαλείων και σχεδιασμού, υπομονής και επιμονής.

Σας εύχομαι Ελευθερία, Δικαιοσύνη, Ισότητα.

Φιλικά

The CBE