Η εκπαίδευση του ιδιοκτήτη σκύλου

2016-12-18

«Μπραάάάάβο», «πολύ ωραία», «Άψογα» είναι μερικές από τις φράσεις που φέρνουν ένα χαμόγελο στο πρόσωπο του κάθε ιδιοκτήτη, είναι αυτό είναι που μου αρέσει να βλέπω στα πρόσωπά τους, είναι αυτή η σπίθα στην διαδικασία της εκπαίδευσης.

Δουλεύοντας με έναν πελάτη και τον σύντροφο σκύλο του η Θετική Ενίσχυση είναι απαραίτητη και για τους δυο τους.

Τα αρχικά βήματα της βασικής εκπαίδευσης μπορεί να είναι δύσκολα τόσο για τον ιδιοκτήτη, όσο και για τον σκύλο του. Για πολλούς ιδιοκτήτες η πρακτική διαδικασία της εκπαίδευσης μπορεί να μην είναι τόσο εύκολη όσο για τους τετράποδους φίλους τους.

Είναι γνωστό ότι πιο εύκολο είναι να δουλέψει ο εκπαιδευτής με τον σκύλο συγκριτικά με τον ιδιοκτήτη ο οποίος, ως ανθρώπινη ύπαρξη, παρουσιάζει πολλές αναστολές.

Τα σκυλιά είναι πολύ περισσότερο χαρούμενα να εργαστούν πάνω στην εκπαίδευσή τους αρκεί αυτή να είναι διασκεδαστική και να ανταμείβει. Τα σκυλιά δεν νοιώθουν άβολα σχετικά με το να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα.

Αντίθετα οι ιδιοκτήτες με την πρόοδο της εκπαίδευσης νοιώθουν λιγότερα άνετα.

Πέρα όμως από αυτό η παρουσία και μόνο του δασκάλου δημιουργεί μια άβολη κατάσταση. Προσθέστε την αδεξιότητα του αρχάριου καθώς και την αδυναμία του ιδιοκτήτη να μεταφέρει το επιθυμητό μήνυμα στο σκύλο του και έχετε την πλήρη εικόνα που συχνά πτοεί την εμπιστοσύνη του ίδιου του ιδιοκτήτη.

Η υπομονή, η κατανόηση και η επιβράβευση στην εκπαίδευση του ιδιοκτήτη είναι απαραίτητα όπλα για να καταλάβει πως θα εκπαιδεύσει τον σκύλο του.

Η εμπειρία του δασκάλου είναι σημαντικός παράγοντας για την αναγνώριση του σωστού χρονισμού της επιβράβευσης.

Είναι πολλοί οι ιδιοκτήτες που νοιώθουν άβολα με την όλη ιδέα της εκπαίδευσης του σκύλου τους, και τους κατανοώ πλήρως!

Για πολλούς από αυτούς η επιβράβευση και η επιβεβαίωση ότι είναι στον σωστό δρόμο πρέπει να είναι συνεχής ενώ για άλλους μια επιβράβευση αραιά και που είναι αρκετή. Έτσι, ένα «Μπράβο, πολύ καλή δουλειά» στο τέλος της συνεδρίας ίσως να μην είναι αρκετό!

Το σημαντικό, τόσο σε σχέση με τα σκυλιά όσο και με τους ανθρώπους, είναι να μπορείς να διαβάζεις ποια ανταμοιβή και πότε είναι κατάλληλη για την κάθε περίσταση, να την μεταφέρεις στον μαθητευόμενο και να τον ενισχύεις να επαναλάβει την επιθυμητή συμπεριφορά.

Στόχος του δασκάλου είναι να ενισχύει στους εκπαιδευόμενους ιδιοκτήτες την ιδέα ότι «Αυτό μπορώ να το κάνω... » και οι εκπαιδευόμενοι να νοιώθουν ότι έχουν τον έλεγχο της κατάστασης και της εκπαίδευσης του σκύλου τους.

Ως δάσκαλοι/εκπαιδευτές οφείλουμε να εξηγούμε ξεκάθαρα όλες τις λεπτομέρειες της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την αρχή μέχρι το τέλος, να απαντάμε με παραδείγματα στις ερωτήσεις των ιδιοκτητών και να ισχυροποιούμε το πιστεύω του ιδιοκτήτη ότι «Μπορεί» να εκπαιδεύσει τον σκύλο του.

Είναι αλήθεια ότι πολλοί από τους ιδιοκτήτες παρατηρούν με κάποια αφορμή ότι «Εμένα εκπαιδεύεις περισσότερο παρά τον σκύλο μου»

Ναι, αλλά αυτό είναι και το σημαντικό. Αυτό που επιθυμώ στο τέλος της συνεδρίας είναι να αφήσω πίσω μου έναν υπεύθυνο, χαρούμενο, και με αυτοπεποίθηση εκπαιδευόμενο ιδιοκτήτη που θα έχει μάθει τι και πως πρέπει να κάνει ή να μην κάνει.

Τα σκυλιά είναι πάντα απόλυτα συνεπή στο γίγνεσθαι του περιβάλλοντός τους και μαθαίνουν όλο το 24ωρο, όχι μόνο την ώρα της εκπαίδευσης. Για τον λόγω αυτό είναι πολύ σημαντικό να εκπαιδευτεί σωστά ο ιδιοκτήτης αφού εκ των πραγμάτων εκείνος είναι που θα μεταφέρει πληροφόρηση στον σκύλο του 24 ώρες το 24ωρο.

Να θυμόμαστε πάντα ότι : η εκπαίδευση πρέπει να είναι ευχάριστη για όλους : Σκύλο, ιδιοκτήτη και εκπαιδευτή. Στο κάτω κάτω, ποιος επιλέγει να κάνει κάτι που δεν είναι ευχάριστο?

Η Θετική Εκπαίδευση ενισχύει την ενεργή συμμετοχή στην διαδικασία της μάθησης και αναδεικνύει την πρωτοβουλία για αποφάσεις, κάνει τον σκύλο να σκέπτεται ενώ ο φόβος και η βία τα καταστέλλουν!

Επιβράβευσε απλόχερα την συμπεριφορά και θα την λάβεις πίσω !

Μην ξεχνάς πως είσαι ο δάσκαλος όχι μόνο του σκύλου αλλά και του ιδιοκτήτη.

Μην του δίνεις έτοιμο το φαί διότι θα τελειώσει και θα πεινάσει.

Μάθε τον πώς να το φτιάχνει μόνος του.


The CBE